Gör en kreativ skylt för butiken!

När det ska skapas en skylt för butiken är det enkelt att fastna för en design som känns korrekt. Det ska vara en logga och så namnet på butiken förstås. Kanske beställer du en vacker neonskylt som syns på långt håll. Det är ju faktiskt något som kan vara riktigt kreativt.

Det måste inte vara en färgglad skylt för att den ska ses som kreativ. Kreativitet innebär ju att vi försöker tänka lite utanför ramarna. Det kan betyda att du vill göra något som går rätt emot vad konventionella butiksskyltdesigners rekommenderar.

Ta en titt på denna skylt:

ölglas

Ett ölglas som hänger fritt i luften. Alla förstår att det här är en plats där det går att dricka öl och kanske också få lite jordnötter. Det finns inget namn på puben men lokalt vet ju alla vad den heter och den här typen av skylt förstärker bara den där känslan av exklusivitet.

Något nytt och spännande

När du har ansvaret för att ta fram skyltdesignen så kan det förstås kännas lite svårt. Dels så behöver du komma igång med kreativa tankar på jobbet och dels så måste du hitta balansen. Det är ju inte säkert att alla kommer att hålla med dig om att en parodi på Mona Lisa är kul och bra.

mona lisa parodi
Glasögon på Mona Lisa kanske är lite kul för en tillfällig skylt…

Ännu värre blir det om du med din nya skylt försöker visa på smarta saker som att Mona Lisa är utan ögonbryn! För det mesta blir det bara struligt om du försöker vara för rolig och kreativ. Slappna av och ta en titt på vad andra har gjort för att bli inspirerad.

Färger som stämmer och märks

Ni måste inte ha en butiksskylt som har samma logga som företaget som äger butiken. Det går att leka med formspråket och komma på något annorlunda. Kanske väljer ni att använda samma färger som företagsprofilen har men det blir något annat på butikens fasad.

Det här är något som kräver ett proffs på design. Det är svårt att som lekman hitta rätt balans och se den röda tråden. Därmed kan det vara väl värt att betala för att en professionell skyltdesigner tar fram er kreativa skylt.

Fast förbered detta med lite brainstorming. Även om ni lägger ut jobbet med skylten på ett proffs så är det klokt att komma med tankar om hur ni tänker er detta projekt. Ni kan tala om vad ni vill att skylten ska signalera och det kan bara en enorm hjälp för den som ska designa den.

En butiksskylt som alla pratar om

Det kan verkligen vara väl värt att skapa en butiksskylt som alla pratar om. När den är så pass annorlunda att folk börjar ta bilder av den för att dela med andra så har ni lyckats. Så våga vara kreativa och låt den nya skylten för butiken vara något som ingen förväntat sig.